Home   |   Ondernemers   |   Werving en selectie  

Meedenken
Betrek medewerkers zoveel mogelijk bij het werk. Laat ze meedenken over strategie, inkoop en acties. Het draagt bij aan de motivatie en zorgt voor een goede werksfeer. Zo ontdek je vanzelf het talent van je medewerkers.

Werving en selectie

Het werven van goed personeel gaat verder dan een platte vacaturetekst. Het is een waardevol moment om in beeld te komen bij je doelgroep en ze in beweging te krijgen.
 

  • De vacaturetekst. Begint jouw vacaturetekst met een inleiding over de eigen organisatie? Is dat wat sollicitanten willen lezen? Begin met de functie en laat via de tekst zien waar je goed in bent. Stop liefde en creativiteit in je tekst. Het is tenslotte een visitekaartje.
     
  • Medewerkers als ambassadeur. Gebruik de ervaringen van je medewerkers in de vacaturetekst, of maak een "Werken bij.." filmpje. Hiermee toon je niet alleen persoonlijkheid, maar win je aan geloofwaardigheid.
     
  • Werving 3.0. Met social media kun je zelf al selecties maken uit jouw potentiële medewerkers. En hen ook zelf pro actiever te benaderen. LinkedIn is hier zelfs voor bedoeld.
     
  • Maak het visueel. Of je nu een filmpje maakt over je eigen bedrijf, of je sollicitanten een filmpje laat maken met hun sollicitaties: het kan geen kwaad om werk te maken van een wervingsprocedure.
     
  • Ken je doelgroep. Het makkelijkste is om jezelf als referentiekader te nemen als je op zoek bent naar een soortgelijk iemand. Maar bedenk je wel dat voor een andere generatie reisafstand misschien zwaarder weegt dan een goed salaris.
     
  • Het sollicitatiegesprek. Ook als de sollicitant het niet is geworden, is het van belang dat je het traject met hem goed afsluit. Het gaat om de ‘candidate experience’. Je wilt dat iemand met een positief gevoel over jouw organisatie naar buiten loopt.

(Bron: Inretail)

Naar boven